Naujas numeris, Uncategorized

15 būdų išreikšti dėkingumą

Tyrimai rodo, kad dėkingumas yra vienas stipriausių laimės komponentų. Deja, neretai būname įpratę priimti dalykus tarsi savaime suprantamus, tad nebežinome, ką reiškia nuoširdus „ačiū“.

Pamenu, kai dar studijų metu lektorius pateikė asmeninį dėkingumo pavyzdį: pastūmėtas pozityviosios psichologijos knygos, jis savo draugams ir šeimai parašė žinutę: „Ačiū, kad esi.“ Ši jo žinutė sukėlė reakcijų laviną – dauguma žmonių puolė skambinti ir klausti, ar jam viskas gerai. Pasipylė klausimai, ar jis neserga, ar neplanuoja išvykti kažkur toli ir net ar nesiruošia atsisveikinti su šiuo pasauliu. Tada stebėjausi: nejaugi žmonėms taip sunku priimti dėkingumą? Pamėginau pakartoti eksperimentą su keliais artimaisiais. Nors tokių drastiškų reakcijų nesulaukiau, džiaugsmą daugeliu atvejų lydėjo nuostaba: kas gi sukėlė tokį mano jausmų proveržį? Žmonės taip dažnai užmiršta ištarti „ačiū“, kad nustemba sulaukę padėkos net už malonų aptarnavimą, ką jau kalbėti apie tokius esminius dalykus kaip padėka už egzistavimą.

Svarbu pabrėžti, kad dėkingumas yra ne tik spontaniškas pasakymas „ačiū“, sulaukus iš kitų kažko gero ar naudingo, – tai vadinama naudos sukeltu dėkingumu. Dėkingumas taip pat gali būti bendresnė žmogaus nuotaika, kai džiaugiamasi kažkuo, kas gyvenime svarbu ir vertinga, pavyzdžiui: graži diena, geras oras, žydinčios gėlės ar smagi kelionė. Pagaliau dėkingumą galima vertinti ir kaip asmenybės ypatumą. Kitaip tariant, yra žmonių, kurie labiau linkę į dėkingumą, ir yra tokių, kurie yra ne tokie dėkingi.

Dėkingumo sau, kitiems ir pasauliui praktikavimas yra svarbus ir daugybe mokslinių tyrimų pagrįstas būdas tapti laimingesniam bei atsitiesti sunkiais gyvenimo momentais. Apžvelgusi 38 tyrimus, kuriuose dalyvavo daugiau kaip 5 tūkst. paauglių ir suaugusiųjų, psichologė Leah R. Dickens nustatė, kad dėkingumo praktikavimas siejasi su didesne psichologine gerove ir laime, taip pat aukštesniu pasitenkinimu gyvenimu bei optimizmu. Dėkingumas taip pat siejasi su kokybiškesniais santykiais, atsparumu, darbo produktyvumu ir net fizine sveikata. „Ačiū“ galia neabejotina, tad kaip ja pasinaudoti ir kaip dėkingumas atrodo kasdieniame gyvenime?


Straipsnio tęsinį skaitykite “Psichologija Tau”  2017 lapkričio gruodžio numeryje.

Jums gali būti įdomu

Komentuoti