Daugelis žmonių vis dar bijo odontologų. Tačiau šią baimę keliame mes patys.

Ar kada susimąstėte, iš kur kyla jūsų baimė ir kas po ja slypi? Galbūt tai tik nerimas ar nežinomybės baimė? O gal tai skausmingi prisiminimai iš vaikystės, kai gydymas dar nebuvo toks pažengęs? Vienu sakiniu atsakyti į šį klausimą nėra paprasta, nes nerimą kursto daugelis dalykų.

Baimė yra tikro ar įsivaizduojamo pavojaus sukeliama emocija, susijusi su pastangomis išvengti pavojaus. Tai prigimtinė reakcija, atsirandanti ankstyvoje vaikystėje. Vis dėlto negalima teigti, kad jei jau vaikystėje bent kartą odontologas išgąsdino – jo bijosite visą gyvenimą. Odontologą galima prisijaukinti ir laukti jo vizitų. Kaip tai padaryti?

Baimės ištakos

Nuo ankstyvosios patirties labai priklauso, ar bijosime odontologų. Tėvų padrąsinimai „Nebijok, tau nieko nedarys“ dažnai ne tik nepadeda vaikui, bet ir siunčia klaidinančią žinutę. Vaikas gali pasijusti apgautas, prarasti pasitikėjimą gydytoju, nes gydant dantis juk gali suskausti.

Įtakos turi ir tėvų nerimas. Nustatyta, kad neigiamą patirtį turėję tėvai yra labiau linkę atidėlioti savo paties ir vaikų vizitus pas odontologą bei kreipiasi į juos tik tada, kai būtina pagalba. Tuomet gydymas būna sudėtingesnis, o tai savo ruožtu dar labiau didina baimę. Tėvų gebėjimas suformuoti teigiamą, nuoseklų ir tinkamai ugdantį ryšį su vaiku yra svarbiausias veiksnys vaiko galėjimui susidoroti su įvairiomis baimėmis dantų gydymo metu.

Kita priežastis, kodėl pacientas vengia odontologo ir atidėlioja vizitą, yra intymumo baimė. Prie paciento burnos palinkęs odontologas peržengia privačios zonos ribas ir įsibrauna į intymiąją žmogaus erdvę, kur paprastai įsileidžiame tik artimiausius žmones. Bendraujant saugus atstumas tarp dviejų asmenų yra 1–1,5 metro. Priartėjus arčiau, mums dažnai kyla nerimas. Vis dėlto, turėdami omenyje, kad odontologinis gydymas neperžengiant šios ribos nėra įmanomas, galėtume pasiruošti ir taip jautriai nereaguoti.

Vizitą pas odontologą atidėliojame ir dėl streso. Tačiau jį sukelia ne konkretūs įvykiai (danties taisymas), o mūsų mintys apie juos, jų interpretacija. Galvodami, kad skaudės gydymo metu, kad odontologas nori pakenkti, pavyzdžiui, pašalinti dantį be priežasties, ar gydyti, ko nereikia, kad tik užsidirbtų daugiau pinigų, kelia nerimą ir baimę. Pakeitę savo mintis, pakeisime ir savijautą.

Kaip atsikratyti odontologų baimės?

Neslėpkite savo jausmų. Būkite atviras. Jei jaučiate baimę, nerimą ar kažkokį nemalonų jausmą, pasakykite tai gydytojui. Paprastai gydytojas į tai atsižvelgia ir elgiasi bei deda maksimalias pastangas, kad jaustumėtės kuo komfortabiliau. Galbūt gausite patarimų, kaip kiti pacientai kovoja su nerimu. Vien jausmas, kad esate ne vienintelis bijantis ar nerimaujantis, padės atsipalaiduoti. O galbūt išgirsite sėkmingų istorijų, kaip vienas ar kitas klientas visiškai nugalėjo savo baimes.

Neatidėliokite. Dėl vizito pas odontologą tarkitės kuo ankstesniam laikui, pavyzdžiui, 8 valandą ryte, kad atsikėlus nereikėtų pusdienį nerimauti. Taip pat jo neatidėliokite – kuo ilgiau lauksite, tuo didesnė tikimybė, kad…

Nukreipkite mintis. Vizito metu stenkitės galvoti apie ką nors pozityvaus, kiekvienas turi rasti tik sau tinkamą būdą, galbūt susikoncentruoti į kvėpavimą, o galbūt klausytis mėgstamos muzikos? Kuo labiau atsiribosite nuo situacijos, tuo jums bus lengviau.

Pratinkitės pamažu. Tiesiausias kelias įveikti baimę – pažvelgti tiesiai jai į akis. Jei vilkinsite vizitą pas odontologą, baimė tik augs. Jei labai bijote, paprašykite, kad kartu eitų žmona, vyras, draugė, sesė. Juk dviese visuomet drąsiau. Užsirašykite pirmam kartui tik apžiūrai. Vėliau – profilaktiniam dantų valymui tik šepetėliu ir taip eikite vis prie sunkesnių procedūrų.

Kalbėkitės. Apie savo nerimą pasikalbėkite su draugais, šeima. Galbūt ir jie taip pat nerimauja. O gal jie padės pažiūrėti į situaciją kitu aspektu ir problema nebeatrodys tokia gąsdinanti.

Reguliariai lankykitės pas odontologą. Tai padeda išvengti didesnių problemų ateityje. Netgi reguliariai lankantis gali užtekti atlikti tik profesionalią burnos higieną. Be to, dažniau lankantis pas gydytoją, baimė mažėja.

Įvardinkite tikslą. Svarbu, kad suvoktumėte, dėl ko turite lankytis pas odontologą. Juk jis – specialistas, kuris nori padėti jaustis geriau, o ne jus nuskriausti ar sukelti skausmą. Žvelkite į odontologinę procedūrą kaip į bet kokią kitą jums teikiamą paslaugą. Juk kirpėjo nebijote?

Ieškokite gydytojo, kuriuo pasitikite. Suraskite odontologą, su kuriuo jaučiatės patogiai, kuris supranta jūsų išgyvenimus ir vidinį nerimą. Labai svarbu, kai odontologas sugebėtų įvertinti kiekvieno paciento individualumą ir jo patiriamus jausmus. Vienam paprasta procedūra gali būti stipriai kelianti nerimą, o kitam – džiaugsmą.

Domėkitės. Pasidomėkite prieš gydymą, kokia procedūra ir kodėl bus atliekama. Baimė, nerimas kyla iš nežinojimo. Prieš procedūrą susitarkite su odontologu, kad jums pasakotų, ką ir kada darys, tuomet jausitės saugesnis. Susitarkite, kad ypatingu atveju pakėlus ranką ar davus sutartą signalą odontologas nutrauktų atliekamą procedūrą. Taip jausite, kad ir jūs galite kontroliuoti situaciją, o tai suteikia saugumo jausmą.

 

Jums gali būti įdomu

Parašykite atsiliepimą