Vienas iš dešimties Dievo įsakymų netarti Dievo vardo be reikalo neatbaidė amerikiečių mokslininkų nuo tyrimo. Jo metu buvo žiūrima, kaip keičiasi žmonių elgesys, kai jiems primenamas Dievas. Pirmame tyrimo etape dalis žmonių skaitė ištraukas apie Dievą arba žaidė žaidimus, kuriuose minimas Dievas. Vėliau jiems buvo siūloma už tam tikrą sumą pinigų žiūrėti į ryškią šviesą, kuri gali jiems šiek tiek pakenkti, arba už dyką žiūrėti į nekenksmingą tamsesnę šviesą. Tie, kuriems buvo primintas Dievas, dažniau rinkdavosi žiūrėti į rizikingą šviesą. Antrame tyrimo etape buvo stebima, kaip dažnai žmonės spaudžia ant reklaminių skelbimų internete. Buvo rodomos trys reklamos su įvairiais pasiūlymais: su amoraliu pasiūlymu („Išmokite duoti kyšį“), su rizikingu pasiūlymu („Sklandymo pamokos visiems“) ir su nerizikingu pasiūlymu („Smagūs vaizdo žaidimai“). Kitiems dalyviams buvo rodomos tokios pat reklamos, tik jose buvo minimas Dievas, pavyzdžiui: „Dievas žino, ko jums trūksta. Sklandymo pamokos visiems.“ Tiriamieji dažniau rinkdavosi rizikingas reklamas, kai šmėstelėdavo Dievo vardas. Įdomu tai, kad Dievo paminėjimas sumažindavo amoralių pasiūlymų populiarumą, nerizikingiems pasiūlymams Dievo minėjimas įtakos neturėjo. Tyrimo bendraautorė iš Stanfordo universiteto Daniella Kupor mano, kad Dievo minėjimas kai kuriems žmonėms sukelia saugumo jausmą, todėl jie drąsiau imasi rizikingų veiklų. Pranašumas tai ar trūkumas, spręskite patys.

M. Kupor, K. Laurin, J. Levav. Anticipating Divine Protection? Reminders of God Can Increase Nonmoral Risk Taking. Psychological Science, 2015.

Parašykite atsiliepimą