Naujas numeris

Tamsioji empatijos pusė

Norite būti geras ir daryti gerus darbus? Tada pamirškite empatiją!

Vargu, ar kas ginčytųsi, kad gebėjimas būti empatiškam daro mus geresnius ar atidesnius kitiems. Apsiavus kito batais ir dar nužingsniavus su jais vieną kitą kilometrą, mums lengviau suprasti kito džiaugsmus ir rūpesčius. Tačiau ar tikrai taip yra visada? Atsakymas nėra toks paprastas ir akivaizdus.

Empatija – daugialypė savybė. Nuolatinis buvimas empatiškam ir stengimasis atpažinti bei suprasti kitų jausmus ir emocines būsenas pradeda varginti, išsekina mūsų pačių emocinį banką, netgi gali sukelti norą keršyti. Negana to, kartais pernelyg stipri empatija gali užgožti realybę, trukdyti patiems susidaryti objektyvią nuomonę ir priimti sprendimus.

Nors žodį „empatija“ dažnai galima išgirsti įvairiuose kontekstuose, dažniausiai turime omenyje tai, ką XVIII a. filosofai vadino atjauta. Tai gebėjimas pajausti pasaulį taip, kaip kitas žmogus jaučiasi (arba bent jau taip, kaip mums atrodo), įsijausti į kito padėtį ir emocinę būseną. Kai kurie mokslininkai vartoja šį žodį vertindami kitų mintis, motyvus, planus, tai, kuo jie tiki. Tokia empatija vadinama kognityvine. Kognityvinė yra priešinga emocinei empatijai, gebėjimui jausti kito žmogaus emocijas. Šios dvi empatijos rūšys yra skirtingos ir jų metu žmogaus smegenyse vyksta skirtingi procesai.

Amerikos prezidentu išrinktas Barackas Obama, kreipdamasis į jaunimą, sakė: „Šių dienų pasaulyje trūksta empatijos ir aš viliuosi, kad jūsų karta tai pakeis.“ Prezidentas teisus: būdami empatiški, norime kitiems padėti, empatija griauna sienas tarp žmonių, slopina egocentriškumą ir abejingumą. Todėl pernai pasirodžiusi JAV Jeilio universiteto profesoriaus Paulo Bloomo knyga „Prieš empatiją“ (angl. Against Empathy) sukėlė lengvą šoką: kaip galima būti nusiteikusiems prieš empatiją? Kaip galima priešintis bandymui pabūti kito vietoje ir suprasti, kaip jis jaučiasi?


Straipsnio tęsinį skaitykite “Psichologija Tau” rugsėjo spalio numeryje.

Jums gali būti įdomu

Komentuoti