Emocinė laisvė – tai sugebėjimas pažinti ir suvaldyti savo jausmus, kol jie netapo kunkuliuojančiu pykčio katilu.

Jūs valdote savo emocijas ar emocijos – jus? Atsakymas į šį klausimą labai svarbus, nes po emocijos seka veiksmai. Vadinasi, emocijų nevaldančio žmogaus elgesys taip pat nekontroliuojamas. Norėdami darniai sutarti tiek su savimi, tiek su aplinkiniais, privalome išmokti suprasti ir valdyti tai, ką jaučiame.

Karantino metu nemaža dalis porų susidūrė su neišvengiamybe didžiąją dalį laiko praleisti kartu. Kai kuriose šeimose tuo metu padaugėjo barnių ir konfliktų. Kai kur buvo net smurto protrūkių. Štai karantinas baigėsi. Daug kas vėl eina į darbą. Tačiau ar pamažėjo konfliktų? O gal tik pasikeitė jų pobūdis? Panašu, kad žmonės buvo ne tik epidemijos įkaitai. Jie buvo savo emocijų įkaitai. Panagrinėkime tipišką situaciją.

Įsivaizduokite, kad jūsų sutuoktinis jau ne pirmą kartą neperspėjęs užtrunka darbe ir kurį laiką neatsako į skambučius bei žinutes. Jo laukiant, apima susierzinimas ir nerimas. Tokiais atvejais jūs nesigilinate į tai, ką jaučiate, o imatės automatinių veiksmų, pavyzdžiui, atidarote šaldytuvą ir ryjate nesvarbu ką ar vaikštinėjate po kambarį ir mechaniškai pertvarkote daiktus. Į galvą lenda įvairios mintys: gal jam kas nors atsitiko? Staiga prisimenate, kad prieš kelerius metus jis flirtavo su bendradarbe. Jus užplūsta pavydas: galbūt jis šiuo metu jus išduoda? Grįžęs sutuoktinis praneša, kad tiesiog buvo per daug užimtas, teko daugiau laiko praleisti su svarbiu klientu. Kadangi jau kelias valandas kaupėte savyje neigiamas emocijas, dabar pratrūkstate pykčiu: „Tai tau klientas svarbesnis už mane? Tau nerūpi, kaip aš jaučiuosi?“ Jūsų balsas pakilęs, nesirenkate žodžių. Esate emocijų įkaitas.

Sutuoktinis į pykčio bangą atšauna, kad jūsų reakcijos neadekvačios, kad turite jį gerbti ir juo pasitikėti. O gal net mesteli, jog jums praverstų pasikonsultuoti su psichologu. Jus tai ne nuramina, o tik dar labiau įpykdo: „Tai čia aš nenormalus? O tau viskas gerai?“

Iš pradžių jums atrodo, kad reakcija sveika ir adekvati – tai jis elgiasi šiurkščiai ir stokoja empatijos. Paslapčia manote, kad jam nebepatinkate, nes apsileidote, ir jis susižavėjo kitu. Tuomet imate graužtis, jus prislegia nerimas, nepasitikėjimas savimi ir partneriu.

Panagrinėkime šias reakcijas. Priimta manyti, kad užplūdus emocijoms galime užimti tik vieną iš dviejų pozicijų: slopinti jas („valdytis“) arba reikšti jas iki galo („išsikrauti“). Amerikiečių psichoterapeutė Leslie Cameron-Bandler pasiūlė trečią kelią: emocinį pasirinkimą. Šis procesas skirstomas į penkis žingsnius: atpažinimas, pritaikymas, išraiškos pasirinkimas, panaudojimas, užbėgimas už akių.


Straipsnio tęsinį skaitykite liepos ir rugpjūčio “Psichologija Tau” numeryje

Comments are closed.