Kaip pasikeis vartotojų elgesys po pandemijos?

Kokiame pasaulyje gyvensime po COVID-19 ir precedento neturinčio visuotinio karantino? Prestižinės, daugelį didžiausių bendrovių ir vyriausybių konsultuojančios tarptautinės įmonės „McKinsey & Company“ ekspertai pateikia tris spėjimus, kas pasikeis, o svarbiausia, kas nepasikeis po pandemijos.

Jau dabar pradedame matyti pirmuosius vartotojų elgsenos pokyčius, atneštus naujų gyvenimo sąlygų. Vis dar atsirandant naujų susirgimų COVID-19, labai sumažėjo kelionių, vartotojai perka gerokai mažiau prekių, o ir pirkimai persikelia į internetines parduotuves. Stipriai sumažėjo maisto pirkimas iš restoranų ir padidėjo kompiuterinių žaidimų pardavimai. Kokius pokyčius matysime toliau? Laikui bėgant, nutiks vienas iš dviejų scenarijų. Arba bus išrasta ir taikoma vakcina nuo COVID-19, arba mes susikursime visuomenės imunitetą esančioms COVID-19 atmainoms. O štai trys ekspertų spėjimai, kaip pasikeis vartotojų įpročiai po COVID-19.

  1. Daugeliui žmonių beveik visi pirkimo įpročiai taps tokie, kokie buvo prieš karantiną

Kol kas joks kitas pasaulinis įvykis nebuvo taip pakeitęs pirkimo įpročių kaip COVID-19 pandemija. Vienų prekių pardavimai (kruopų, tualetinio popieriaus, kompiuterinių žaidimų ir kt.) stulbinamai išaugo, kitų (kelionių, grožio ir sporto paslaugų, prabangos prekių ir kt.) gerokai sumažėjo. Tačiau „McKinsey & Company“ ekspertai sako, jog pasibaigus pandemijai daugeliui žmonių viskas grįš į senas vėžes. Nebereikės ieškoti, kaip nugalėti nuobodulį saviizoliacijos laikotarpiu ar kiekvieną kartą perkant kasdienes prekes kartu pirkti ir dezinfekcinį rankų skystį. Ilgainiui vartojimo įpročiai taps tokie, kokie buvo prieš karantiną.

  1. Mažai daliai žmonių pandemija visiškai pakeis gyvenimą. Jų pirkimo įpročiai taps kitokie visam laikui

Amerikoje po rugsėjo 11-osios įvykių daug paauglių įstojo į armiją ir visiškai pakeitė savo gyvenimo kelią. Po didžiojo ekonomikos nuosmukio 2008 m. daugelis žmonių pradėjo taupyti atsidėdami 50 proc. ar net daugiau savo pajamų ateičiai. Panašiai gali nutikti ir 2021 m. ar vėliau po pandemijos. Kai kurie žmonės pradės taupyti pinigus, išpopuliarės minimalizmas ir paprastumas. Šiuo metu vartojimo mažinimas, siekiant išsaugoti aplinką, bus labiau motyvuotas, nes pandemijos laikotarpiu pamatėme, kaip atsigauna gamta po to, kai žmogus atsitraukia. Labiausiai savo vartojimo įpročius pakeis tie žmonės, kuriuos pandemija labiausiai paveikė materialiai ar psichologiškai.

  1. Pandemija paskatins naujų pirkimo ir vartojimo būdų atsiradimą

Netolygūs pokyčiai vysta netikėtais būdais ir yra daugelio socialinių, technologinių ir politinių veiksnių pasekmė. Per didelius pasaulinius įvykius tokie pokyčiai yra pagreitinami ir pastumiami tam tikra linkme. Taip nutiks ir su COVID-19 pandemija. Vienas tokių pokyčių – pirkėjų dėmesys nukreipiamas nuo pasaulinio į vietinį verslą. Ši pandemija padidino savarankiškumo, budrumo ir asmeninės socialinės atsakomybės svarbą. Tokie vartojimo įpročiai, kurie palaiko vietinės svarbos verslus, tokius kaip vietiniai ūkiai, šeimos restoranėlis ar vietinė dirbtuvėlė, taps populiaresni. Didelės įmonės, gaminančios aukštųjų technologijų produktus, naujausius vaistus ar teikiančios standartizuotas paslaugas, ir toliau bus toleruojamos, tačiau joms bus gerokai sunkiau įgauti pirkėjų pasitikėjimą. Į užsienio prekes bus žiūrima įtariau ir jos taps antru pasirinkimu daugelyje sričių. Kol neįvyks kitas toks baisus pasaulinis įvykis, pasaulis po COVID-19 bus labiau uždaras.

  1. Bhargava, C. Buzzell, C. Sexauer, T. Charm, V. Das, C. Heller, M. Fradin. Consumer Sentiment Evolves as the Next “Normal” Approaches; mckinsey.com; 2020.

Comments are closed.