Smegenys pertraukų metu įtvirtina išmoktą įgūdį

Kartojimas – mokslų motina, o pertraukos, neabejotinai, – mokslų pamotė. Naujas tyrimas rodo, kad darant pertraukas mokymosi metu, smegenys toli gražu ne tinginiauja. Jos kartoja ką tik gautą informaciją dideliu greičiu ir taip ją įsisavina. Panašiai, kaip tai vyksta mums miegant. 

Seniai žinoma, kad mokymuisi itin svarbus miegas. Kartais mokydamiesi naujų įgūdžių užstringame ir tik kitą dieną, po gero nakties miego, galime pasiekti užsibrėžtą tikslą. Pavyzdžiui, šokių pamokoje nesiseka atlikti konkretaus judesio, tačiau kitos dienos rytą kažkodėl jį be vargo padarome. Taip yra dėl to, kad smegenys miego metu tarsi atskiria per dieną gautą nereikalingą informaciją nuo reikalingos ir įtvirtina svarbias žinias. Naujas tyrimas atskleidė, kad lygiai tą patį mūsų smegenys daro ir būdravimo metu, kai mokydamiesi padarome trumpą pertrauką. 

Mokslininkai tai išsiaiškino per eksperimentą skyrę tiriamiesiems atlikti nesudėtingą užduotį – kaip įmanoma greičiau kompiuterio klaviatūra suvesti skaičius „41324“. Kol tiriamieji tai darė, mokslininkai registravo klavišų paspaudimo sekos nervinį atkūrimą smegenų magnetoencefalografijos būdu. Tiriamieji turėjo suvesti skaičius, padaryti pertrauką ir vėl juos suvesti.

Magnetoencefalografija parodė, kad pertraukos metu klavišų paspaudimo seka buvo pakartojama smegenyse. Pakartojimą smegenys „prasuko“ 20 kartų greičiau, nei buvo atliktas veiksmas. Mokslininkai padarė išvadą – kol mes ilsimės, prieš imdamiesi mokytis kokio nors naujo įgūdžio, smegenys labai greitai „prasuka“ ką tik atliktą veiksmą. Taip jis įtvirtinamas ir kitą kartą jį atlikti sekasi kur kas geriau. 

Prisiminkite tai, kai mokysitės naujų dalykų, pavyzdžiui, važiuoti riedučiais, valdyti jėgos aitvarus, šokti ar atlikti bet kokį naują veiksmą, kuriam reikia motorinės atminties. Kartoti, kol išmoksi – puiku, tačiau kartais geresnis būdas įsisavinti naują informaciją – šiek tiek nuo jos atsitraukti ir leisti smegenims pačioms atlikti sunkų darbą. 

E. R. Buch, L. Claudino, R. Quentin, M. Bönstrup, L. G. Cohen. Consolidation of Human Skill Linked to Waking Hippocampo-Neocortical Replay; Cell Reports, 2021.

E. Hoel. The Overfitted Brain: Dreams Evolved to Assist Generalization; Patterns, 2021.

Comments are closed.